Publiczne Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Gałczewie
-
Galeria
-
Statystyki
- Odwiedziny: 708031
- Do końca roku: 234 dni
- Do wakacji: 41 dni
Statut
Statut
Szkoły Podstawowej
im. Mikołaja Kopernika
w Gałczewie
Uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 30.11.2017 – uchwała ……./2017
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
-
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1189),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356),
-
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 843 ze zm.),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1113).
STRUKTURA DOKUMENTU:
-
Rozdział I - Przepisy wprowadzające
-
Rozdział II - Cele i zadania szkoły oraz sposób ich wykonywania
-
Rozdział III - Organy szkoły oraz ich kompetencje
-
Rozdział IV - Organizacja pracy szkoły
-
Rozdział V - Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
-
Rozdział VI - Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów.
-
Rozdział VII - Uczniowie i ich rodzice
-
Rozdział VIII - Ceremoniał szkolny
-
Rozdział IX - Przepisy końcowe
Rozdział I
Przepisy wprowadzające
§ 1
Nazwa szkoły zawiera:
-
Określenie: Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Gałczewie wchodząca w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gałczewie
-
Siedzibę: siedzibą szkoły podstawowej jest budynek oświatowy, położony we wsi Gałczewo, gmina Golub-Dobrzyń
-
Adres: Gałczewo,
87-400 Golub-Dobrzyń
woj. kujawsko-pomorskie
nr tel./fax (56) 683 64 00
e-mail: gimnazjumgalczewo@op.pl
§ 2
Obwód szkoły określa uchwała Rady Gminy w Golubiu-Dobrzyniu NR XXXIII.163.2017 z 30.03.17. Należą do niego miejscowości: Gałczewko, Gałczewo, Baraniec, Owieczkowo, Sokoligóra, Podzamek Golubski, Kolonia Lipnica, Przeszkoda, Białkowo, Sadykierz, Antoniewo, Olszówka.
§ 3
-
Szkoła jest publiczną, ośmioletnią szkołą podstawową.
-
Organem prowadzącym jest Gmina Golub-Dobrzyń.
-
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kujawsko-Pomorskie Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
-
Szkoła jest jednostką budżetową, działalność finansowa prowadzona jest w oparciu o roczny plan finansowy zatwierdzony przez organ prowadzący.
-
Szkoła prowadzi świetlicę i stołówkę szkolną,
-
W szkole ustanawia się Święto Szkoły przypadające w rocznicę nadania szkole imienia – 24 maja każdego roku szkolnego.
-
Szkołą posiada sztandar oraz ceremoniał szkoły, stanowiący integralną część statutu.
Rozdział 2
Cele i zadania Szkoły oraz sposoby ich realizacji
§ 4
-
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz programu wychowawczego szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, a w szczególności:
-
udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
-
zapewnia możliwość nauki religii oraz etyki,
-
sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć na terenie szkoły i poza nim,
-
zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych
jest potrzebna pomoc i wsparcie, w tym pomoc materialna,
-
umożliwia rozwijanie umiejętności i zainteresowań ucznia poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
-
upowszechnia wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy
wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych,
-
promuje zdrowy tryb życia.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega
na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.
-
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem
oraz w formie:
-
klas terapeutycznych,
-
zajęć rozwijających uzdolnienia,
-
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
-
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
-
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych,
-
warsztatów,
-
porad i konsultacji.
-
Szkoła współdziała z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych poprzez udzielanie porad, przeprowadzanie konsultacji, organizowanie warsztatów i szkoleń.
-
Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
-
Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą udzielane, jest zadaniem zespołu, o którym mowa w Rozporządzeniu w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wnioski do dalszej pracy z uczniem zawarte w dokumentacji prowadzonej zgodnie z przepisami.
-
Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
W szkole funkcjonuje zespół nauczycieli, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania, oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły. Dyrektor może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły.
-
Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami oraz innymi organizacjami w zakresie organizowania ewentualnej działalności innowacyjnej. Raz w roku, w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły, jest organizowane spotkanie z przedstawicielami wymienionych organizacji, mające na celu zebranie propozycji prowadzenia działalności innowacyjnej. Zasady prowadzenia działalności innowacyjnej określa Rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
-
Szkoła umożliwia uczniom korzystanie z pomieszczeń do nauki wraz z niezbędnym wyposażeniem.
-
Szczegółowe zadania Szkoły w zakresie realizacji celów Szkoły określają „Podstawy programowe kształcenia ogólnego.
Rozdział 3
Organy szkoły oraz ich kompetencje
§ 5
1. Organami szkoły są:
-
dyrektor szkoły,
-
rada pedagogiczna,
-
samorząd uczniowski,
-
rada rodziców.
§ 6
Dyrektor szkoły
-
Dyrektor jest pracodawcą dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
-
W wykonywaniu swoich zadań dyrektor szkoły współpracuje z radą szkoły, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
-
Dyrektor decyduje w szczególności w sprawach:
-
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
-
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
-
występowania z wnioskami o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
-
Dyrektor szkoły w szczególności:
-
kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
-
sprawuje nadzór pedagogiczny,
-
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
-
realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji,
-
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
-
wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
-
odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów i egzaminów przeprowadzanych w szkole,
-
przygotowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły,
-
stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń, a także innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
-
zawiera umowy z wolontariuszem na wykonywanie zadań statutowych szkoły, za wyjątkiem zadań o charakterze edukacyjnym.
-
przekonuje uczniów do idei wolontariatu, w szczególności poprzez przekazywanie przez wychowawców informacji dotyczących zasad i celów jego organizowania.
-
ustala grafik dyżurów nauczycieli oraz zasady zastępstw w przypadku nieobecności nauczyciela.
§ 7
-
W szkole tworzone jest stanowisko wicedyrektora.
-
Zakres zadań i kompetencji dla wicedyrektora opracowuje dyrektor szkoły.
-
Podczas nieobecności dyrektora szkoły zastępuje wicedyrektor.
-
Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowiska kierownicze w szkole.
§ 8
Rada pedagogiczna
-
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
-
W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele.
-
Obecność nauczycieli na zebraniach rady pedagogicznej jest obowiązkowa. Członkowie rady usprawiedliwiają swoją nieobecność na zebraniu rady jej przewodniczącemu.
-
Nieusprawiedliwioną nieobecność członka rady na jej zebraniu należy traktować jako nieobecność w pracy ze wszystkimi tego konsekwencjami.
-
W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
-
Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
-
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
-
Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
-
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
-
Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
-
Rada pedagogiczna posiada regulamin swojej działalności.
-
Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
-
Kompetencje rady pedagogicznej obejmują w szczególności:
-
zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły,
-
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
-
przygotowanie projektu statutu szkoły i jego zmian oraz przedstawianie ich do uchwalenia radzie rodziców szkoły.
-
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-
organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
-
projekt planu finansowego szkoły,
-
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
-
propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 9
Samorząd uczniowski
-
Samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem” tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
-
Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
-
Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
-
Samorząd posiada regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
-
Samorząd może przedstawiać radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
-
prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
-
prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-
prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
-
prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.
-
Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu
Wolontariatu.
§ 10
Rada rodziców
-
W szkole działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
-
W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
-
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
-
Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
-
wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
-
szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad rodziców.
-
Rada rodziców może występować do dyrektora szkoły i innych organów szkoły z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
-
Do kompetencji rady rodziców należy:
-
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły,
-
opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
-
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
-
W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców.
§ 11
Zasady współpracy między organami szkoły i sposób rozstrzygania sporów między nimi.
-
Współdziałanie organów szkoły ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju uczniów oraz podnoszenie poziomu jakości pracy szkoły.
-
Organy szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone do końca września i przekazane do wiadomości pozostałym organom.
-
Każdy organ, po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
-
Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
-
Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor szkoły, który zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji.
-
Do rozstrzygania sporów między organami szkoły powołuje się komisję.
-
W skład komisji wchodzi po jednym przedstawicielu każdego organu, a gdy w sporze uczestniczy dyrektor szkoły, również przedstawiciel organu założycielskiego.
-
Czas pracy komisji określa się na maksymalnie 14 dni.
-
W przypadku braku rozstrzygnięcia sprawa zostaje przekazana do organu sprawującego nadzór nad szkołą.
-
Decyzje komisji są wiążące dla stron sporu, jeżeli w pracach komisji uczestniczyło co najmniej 2/3 członków.
Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły
§ 12
Szczegółowa organizacja zajęć
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły sporządzony przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, Zasady sporządzania arkusza organizacji oraz jego niezbędne elementy określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
§ 13
Organizacja oddziałów i grup
-
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nau